.

.

.

.
.


.

.
.
.

dissabte, 22 de novembre del 2014

Sergio Úbeda Insa, Angelet de la Puríssima 2014




Estem molt contents de fer-vos saber, hui mateix que amb el seu cant encetaran les nostres festes majors i patronals, que entre els Angelets de la Puríssima de 2014 hi ha un dels nostres confrarets, Sergio Úbeda Insa. Com sempre que un dels nostres xiquets o xiquetes té la sort de formar part d'una de les més boniques tradicions ontinyentines, nosaltres no podem trobar-nos més satisfets. 

Enhorabona a Sergio, a la família (especialment al seu germà Ricardo, que fa poc temps encara també va ser Angelet i hui reviurà molts records) i a tots els qui ens els estimem!

Recordeu, aquesta vesprada és el cant de l'Anunci angèlic. Allí ens trobarem per aplaudir els Angelets quan proclamen oberta la festa; perquè si festegem a la que és Mare de Déu, de son Fill alcançarem mercés molt grans...

Moltes felicitats, Sergio. Passa-ho molt bé i viu amb força cada moment!
I que visca la Puríssima Concepció !!!!

(Booooooou !!!!)

diumenge, 16 de novembre del 2014

30235: Loteria de Nadal de la Confraria


Ja tenim el número: 30235. Enguany és el que juguem a la Confraria de la Soledat en el sorteig de la loteria nadalenca. Els confrares i confraresses ja sabeu com va la cosa d'anar adquirint-la, els qui no sou membres però voleu participar del número, podeu enviar un e-mail a la nostra adreça: soledat_ontinyent@hotmail.com, o fer-nos un missatge intern de facebook

Animeu-vos, que enguany tenim la mania aquella que igual...

dijous, 13 de novembre del 2014

La paraula del dia...: ròssega


Si cada dia visiteu la web del Centre Públic de Formació de Persones Adultes Sant Carles d'Ontinyent, trobareu que ens ofereixen una paraula diferent de la nostra llengua, ben explicada, subratllada com a "paraula del dia".

Aquesta iniciativa ha recollit una de les paraules més pròpies de la nostra Setmana Santa en la seua accepció més general. Moltes gràcies per recordar-la, i per la iniciativa!

dimecres, 5 de novembre del 2014

Onomàstica de la Mare de Déu del Patrocini


 
 La nostra confraria ha rebut una amable salutació del senyor Francisco de Asís Llavero Carbonero, president de la Germandat del Crist de l'Expiració, a través del qual se'ns convida a l'assistència als actes amb què els confrares d'aquesta germandat commemoraran l'onomàstica de la Mare de Déu del Patrocini el proper diumenge 9 de novembre. A les 9 del matí tindrà lloc una missa en l'església de l'Ermiteta de la Concepció i, després, es celebrarà un esmorzar en el bar Camarena.
Quedem, doncs, avisats i agraïm la seua deferència.

diumenge, 19 d’octubre del 2014

Esmorzar de la Junta de Germandats i Confraries el 9 d'Octubre



El passat 9 d'octubre, els membres de la Junta de Germandats i confraries d'Ontinyent es reuniren per tal de canviar impresions de forma distesa i informal, un esmorzar de germanor en el que la nostra confraria va recordar que en la celebració del Dia dels Valenciana no sols cal recordar la identitat com a poble, sinó que també cal celebrar la la nostra identitat com a cristians


dissabte, 5 de juliol del 2014

Es beneeix una nova imatge devocional per a Ontinyent: Jesús Ressuscitat



Demà, día sis de juliol, en el transcurs de l'Eucaristia que tindrà lloc en l'Esglesia de Sant Francesc a les 10 del matí, tindrà lloc la benedicció de la imatge recentment adquirida de Jesús Resuscitat. A aquesta celebració, estem convidades les deu confraries ontinyentines així com també tots els confrares i confraresses, i aquells que tinguen a bé assistir. 
La imatge de Jesús Resuccitat va aplegar a Ontinyent el passat dia 26 de juny des de la ciutat cordovesa de Cabra. Va ser adquirida per la comunitat franciscana ontinyentina, que té al capdavant el seu superior, el pare José Antonio Jordá Tomás o.f.m. Amb aquesta figura es completarà el conjunt representatiu de la mort i passió del Nostre Senyor a la capella on es troba Jesús Natzarè de l'esglesia de Sant Francesc.
La imatge de Jesús Ressuscitat és una talla policromada i completa que fa una alçada, en el seu conjunt de nuvol, Crist i potencies, de 2,10 metres i un ample de 70 centímetres. Va ser realitzada l'any 1978 per a la "Agrupación general de cofradías de Cabra". El seu escultor fou Juan Cristóbal González, tallista natural de Ohanes (Almeria), tristament ja desaparegut.

Esperem l'assistència de tots els qui tingueu a bé acompanyar-nos en la benedicció d'una imatge que enriqueix el grup escultòric imatginer i religios de la nostra ciutat, i que tindrà la seua primera eixida processional setmana-santera pels nostres carrers el día 5 d'abril de 2015.

dimarts, 22 d’abril del 2014

La Processó del Silenci 2014





Amb poc retard sobre l'hora prevista, i amb una Vila com sempre plena de gom a gom, vàrem celebrar la Processó del Silenci sota una lluna travessada pels núvols, però brillant i preciosa, ja minvant després d'haver fet el primer ple de la Primavera.

Com sempre, les paraules no poden fer justícia als sentiments i les emocions que els confrares i les confraresses experimenten en la nit en què comemorem el patiment de la Mare de Déu, que va sola darrere del seu fill encreuellat entre massa foscors. 

Novament, la dificultat de dur entre els carrers de la Vila la imatge de la Soledat va afegir més interés a la processó, malgrat que el fet de pujar-la i baixar-la a causa del cablejat divers que creua la calçada alentisca del tot la desfilada i canse sobremanera els portadors.

Moltes són les anècdotes que s'hi podrien contar, però millor si ens quedem amb alguns moments, com ara  l'emoció del començament, i la impaciència. Com van eixir de l'església d'ordenats els nostres confrares, que és cosa per destacar, el moment del colpejament de la porta de l'església, que el Macip de la Soledat deixà fer sola a la Majordom de l'Expiració amb motiu del 50 aniversari d'aquesta confraria... 

Esperem les vostres fotografies perquè quede constància de la vostra visió de l'acte. 
Ací vos en passem algunes de les que ens han fet arribar.

Aquestes corresponen a Salva Sanchis.







divendres, 18 d’abril del 2014

La Soledat ret homenatge a l'Expiració en el seu 50 aniversari



En acabar anit la Processó del Silenci vàrem poder viure un moment molt especial. La Confraria de la Soledat, a través del seu Clavari, Salva Sanchis, va fer entrega al senyor Francisco Llavero, President de la Germandat "Cristo de la Expiración y Nuestra Señora del Patrocinio" d'un obsequi i una carta de la nostra Junta Directiva. Tot plegat conforma una felicitació a aquesta germandat que els confrares i confraresses de la Soledat volem sincera i calorosa. Volíem  mostrar-los el nostre reconeixement i fer patent d’aquesta manera la germanor que ens uneix i que, cada any, dóna un fruit ben emotiu i profundament arrelat en tots nosaltres: la Processó del Silenci. Per això triàrem una imatge amable i tendra, una instantània de les figuretes que representen les dues confraries germanes en el betlem del Macip de la Soledat, mentre comparteixen altre dels actes que ens uneixen tant: la Nit dels Panderos, que sempre és de joia i estima,

Desitgem que aquest aniversari els òmpliga de coses bones, sobretot d’il·lusió, germanor i Fe. I que els anys que vindran siguen d’harmonia i de treball per fer de la nostra creença i tradició un pilar sòlid que siga de profit per la cultura del nostre poble.

Moltes felicitats, doncs, i a seguir fent feina...!




dijous, 17 d’abril del 2014

Fa deu anys que "Som Soledat"...





Els confrares i les confraresses de la Soledat usem molt sovint la frase "Som Soledat", i en usar-la, hi ha moltes coses positives que volem dir..., coses entre les quals esperem estiguen la germanor, la voluntat, l'orgull pel treball fet i l'esperança pel treball per fer...


A punt per treure el baiard, nou de trinca, del taller de "Muebles Oviedo".

Ara s'acompleixen deu anys de la creació d'aquesta frase. Va ser en aquell any 2004 quan, entre presses variades i complicades urgències ens posàrem mans a l'obra per commemorar una data tan estranya com els 60 anys de la creació de la imatge de la Soledat per part de Marià Benlliure i Gil. Els motius vos els hem contat moltes vegades: calia posar en valor la imatge i assentar d'una vegada per totes la propietat de la imatge per part del Consistori d'Ontinyent. D'ací la publicació, d'aquella manera, del llibret on recollíem tanta cosa, des de els estatuts originals de 1610 a les radiografies que s'havien fet a la imatge, l'acta de la benedicció del baiard (que aquest any acompleix també el seu desé aniversari)... un poti-poti de raons que ara, vistes des de la distància, ens rejoveneixen i ens duen, sense dubte, un somrís als llavis. Si ha passat temps i han passat coses... Recordeu aquella exposició que vam anomenar també "Som Soledat"? No s'ha vist cosa més il·lusionada ni més atacada també..., quin caos. Recordeu les panderoles?

I ara que la imatge fa setanta anys i no ho hem recordat, potser perquè esperarem als 75, encara "Som Soledat"...


Imatge del primer assaig dels portadors de la Mare de Déu amb el baiard pel troç més estret del recorregut del Silenci. Bona rascada férem, recordeu?



El nom ve d'un motet. És el títol del primer motet que va escriure's específicament per a una confraria ontinyentina. "Som Soledat" va ser composat per Quique Orquín Aleixandre, i sobre la seua música, el nostre Macip, Sergi Gómez i Soler, va escriure uns versos molt especials. Un diàleg entre dos grups, un de dones que representa la Mare de Déu i altre d'homes, que signifiquen els pobladors d'aqueix Jerusalem-Ontinyent que ens és la Vila. Sergi es basà en la tradició tan nostra dels cants de Passió en què la Mare de Déu busca el fill i li responen que està camí del Calvari.
Vos copiem el poema per si no el coneixeu. I recordeu el què som: Soledat.


Qui m’ho pot dir on és? L’heu vist passar?
A qui busqueu? Què a qui cerqueu?
El meu car fill. Són plors de mare els meus recels?
El vostre fill? No serà aquell que anava pres?
L’han condemnat? Tallen punyals mon cor.
Arrossegat. Movia al plor.
Arrossegat. Penjant en creu...
Duia una creu. Mort el veureu.


Heu mort mon bé. El meu delit.
Nostres pecats l’han mort. La vostra sang es clou.
Jo t’he parit. Fill, no respons al meu abraç?
Sense esperit. No pren caliu del vostre braç.
Tu i jo tant sols; que el sol s’ha fos.
Pasqua de dol; ventre trencat i fosc.
Som Soledat. Déu proveeix.
Sols hem quedat, tot és silenci.
Fosca aniré. Fill meu hem mort.
Confiarem. Esperarem. Obscur condol.
Som Soledat.
Som Soledat.



Fa deu anys que eixírem, plovent, per a fer Silenci...




Protocol de la Processó del Silenci de 2014

Vos fem arribar quin és el protocol i l'ordre previstos per a la Processó del Silenci d'aquest Dijous Sant de 2014. No hi ha cap canvi respecte les darreres edicions. Poden haver variacions de darrera hora atenent a la quantitat de germans i confrares de les confraries ontinyentines que vulguen participar-hi. Esperem tindre una bona lluna i que tant els participants i el públic mantinguen el màxim respecte i decòrum...




Protocol i ordre de la Processó del Silenci 2014

Tots els participants (amb l’excepció de les confraries organitzadores), s’agruparan en la plaça de Sant Roc, d’on eixiran en desfilada pel carreró del Palau i el Fossaret, per arribar a la plaça de la Vila.

Inicia la desfilada l’Andador de la Soledat, acompanyat per tambors sords.

En arribar davant de la Porta de les Dones o del Bon Pastor, els esperen el President i el Majordom de Processó de l’Expiració i el Germà Major i el Macip de la Soledat. L’Andador de la Soledat demanarà permís per començar la processó. En assentir els caps de les confraries, el Majordom i el Macip faran tres colps amb una maça a la porta del temple. Aquesta s’obrirà per deixar eixir la Creu de Guia de l’Expiració, que acompanyarà l’Andador de la Soledat en tot el recorregut processional.

- En primer lloc, desfilaran aquells fidels no confrares ni germans que ho desitgen, amb cera o torxa, i al darrere aniran aquells confrares i confraresses que no duen vesta ni ròssega.

- Confrares del Nostre Pare Jesús Natzaré.

- Sant Pere i Sant Joan de la Palma.

- Confrares dels Assots a la Columna i portadors dels coixins amb les cadenes, els claus de Crist i la corona d’espines de Jerusalem.

- Confrares del Sant Sepulcre.

- Judes.

- Confrares de l’Oració de l’Hort amb Pilat i el jove Criat, i amb els Penitents amb cadenes.

Figurant de l'Ecce Homo amb els soldats romans.

- Confrares de la Dolorosa, amb dos penitents que arrosseguen creu.

- Germans de la Santa Faç, amb el figurant de Jesucrist, amb creu i coronat d’espines, guardat pels soldats romans.

El Macip de la Soledat entrarà a l’església per acompanyar el personatge de la Dona Verònica, qui aproparà al rostre del penitent la tela en què hi ha dibuixada la Faç de Jesús i el desplegarà.

- Confrares del Crist de la Palma.

- Germans de l’Ecce Homo, Confraria degana d’Ontinyent, amb Maria Magdalena.

- Germans i Confrares de l’Expiració, que eixiran des de dins del temple tot acompanyant el seu Crist de la Misericòrdia, dut horitzontalment pels germans, custodiats per soldats romans i seguit per tambors.

- Confraresses i Confrares de la Soledat i convidats d’aqesta confraria, que acompanyen la imatge de la Mare de Déu en la seua Soledat, duta a muscles pels portadors.

- Tambors i presidència de la Processó: Consiliari o Prior de les confraries organitzadores, els convidats per les confraries i el President de l’Expiració amb el Clavari de la Soledat.

En concloure la Processó, els organitzadors conviaran els participants i el públic a una xocolatada..

Recomanacions

En la processó, són convidades a participar totes aquelles persones que ho desitgen. Els preguem que respecten escrupolosament les recomanacions dels organitzadors. Així, si no duen vesta ni ròssega, caldrà que es situen al principi de la processó. Cal que s’agrupen en la plaça de Sant Roc i partisquen des d’allí. Per evitar problemes i enrenous, no es permetrà l’accés des de qualsevol altre lloc del trajecte.


Els germans i confrares que vulguen vestir les vestes de les seues confraries pròpies no duran capa ni cucurulla, però sí el caputxó posat. Es prega encaridament que no duguen el cap descobert i que porten un calcer correcte.

Es prega als assistents que guarden el màxim silenci i respecte, especialment dins del temple de l’Assumpció i mentre estiguen presents les imatges. Així mateix, demanem que deixen lliure el pas en els llocs més estrets del recorregut, com són l’accés al carrer de l’Església i a la plaça de Sant Pere de Verona.


Processó de la VI Estació 2014



Vos oferim tot seguit una sèrie de fotografies de la Processó de la VI Estació que organitzà la "Hermandad de la Santa Faz" d'Ontinyent en la nit del Dimecres Sant. La Confraria de la Soledat hi va participar junt als germans confrares de la Santa Faç i de l'Oració de l'Hort, "Azotes a la Columna", "Nuestro Padre Jesús", el Crist de la Palma i el Sant Sepulcre. Tots ells recorreren els carrers de Sant Miquel i el Poble Nou durant unes dues hores.

















diumenge, 13 d’abril del 2014

El Diumenge de Rams, els xiquets amb la Soledat...


Tots mudats i lluint palma, els xiquets que han volgur fer-se la foto de tots els anys, bé que se l'han feta, que hi havia una munió de càmeres preparades per captar-los... I en falten molts. I els que ja van fent-se majors, també es volen fer una foto pròpia...
Au, al final, tots tenim mans, no?


La Soledat ret homenatge...




Ahir, en finalitzar la nostra tradicional gaspatxada de Dissabte de Passió, vàrem procedir a homenatjar cinc de les persones més majors de la nostra Confraria i que més s'han dedicat a ella des de múltiples aspectes i al llarg de molts anys. Un treball molt important, d'aquells que es fan poc a poc i sense horari, que han permés que les coses vagen rodant. Potser no és el treball més visible el seu, però sí que és el més necessari.

Així doncs, enguany, la Confraria de la Soledat, ha volgut obsequiar amb una plaqueta com a reconeixement per l'esforç i la dedicació a Roberto Soler Tortosa, Encarna Soriano Ibáñez, Vicente Guerola Pla, Rafael Sanchis Albert i Carmen Ferri Garrido. Enhorabona, felicitats i, sobre tot, moltes gràcies per tot. 

La baixada de la Soledat...


Cada Dissabte de Passió es repeteix el moment. I cada moment és totalment diferent, i sempre emotiu. D'aquells que se t'arrapen en la memòria i el sentiment. Potser per això cada vegada és més la gent que acudeix a compartir els instants preciosos en què, entre forçades calculades, molta cura i més estima encara, baixem la Mare de Déu en la seua Soledat a l'església de l'Assumpció.






Després, tot és satisfacció per la feina ben feta... I orgull net.


Tot seguit, cal netejar ben neta la imatge. Els nostres xiquets, amb draps blancs i la intenció més blanca encara, es dediquen a assecar tota la part inferior, no siga que la fusta prenga mal.


La neteja es fa amb l'ànima mateixa...


I tot seguit, tots volem fer-nos fotos amb la Soledat dels ontinyentins. Com va a estar sola?

















Enguany hem comptat amb una companyia extraordinària. Davant nostre, els membres de la confraria del "Cristo de la Expiración y Nuestra Señora del Patrocinio" han vestit la Mare de Déu del Patrocini, que han entronitzat sola en commemoració dels 50 anys de la Confraria.




Una foto ben significativa. El Clavari de la Soledat, Salva Sanchis, i el President de l'Expiració, Francisco Llavero. Els dos presidents del Silenci, junt a la Mare de Déu del Patrocini.


Els membres de la Confraria de l'Expiració que acudiren a traslladar la Mare de Déu del Patrocini després de deixar-la ben abillada de cara a aquests dies de Setmana Santa. Mentrestant, la Soleda era duta i instal·lada sobre el seu baiard processional...





 I una foto inèdita i ben interessant. Les dues advocacions marianes situades front a front. La nostra Soledat, a la Capella de la Trinitat, no queda sola...